2010.06.09. 19:49, saxicola

BioShock
- Belsnzetes akci-horror a System Shock 2, s a Freedom Force ksztitl
Irrational Games, 2002
1. oldal:
Dolgok nnek benned.
Most mr a rszeid vagyunk - gy hiszed, ket hallottad.
Tvolabb lpsz az orvosi munkaasztaltl. A diagnosztizl monitorok visszatasztan mutatnak eltte s utna.
A bal oldalon, az eltte oldalon, magadat ltod. Ami voltl. Ember.
A jobb oldalon pedig... ami vagy. Amiv vltl. Az egyetlen lehetsg, hogy tlld majd, az egyetlen -
A folyos mlyrl, a konnektorbl egy hang szivrog feld lassan, mintha tmny, ss vzben szna.
Neked kszti... Neked kszti el az r tjt -
Feszlt vagy, s rzed az ismeretlen kmiai anyagokat mozogni magadban, rzed az ismeretlen izmokat megfeszlni, rzed az ismeretlen szerveket dolgozni. Az j tested a beleegyezsed nlkl kel letre. Kitines lapok fedik a torzd, az gykod. Gums indk trik t a homlokodat, mint a kttk, kiengedve a ss zld folyadkot, ami egykor a szemed volt, most viszont get.
Megragadod a fegyvert, amit Te mdostottl. A fegyver hozz van hangolva a medzstott testhez, ami a folyosn csszik, mivel a tltnye a teremtmny molekulris alkotelemein val thatolsra, s bellrl val felgetsre van kifejlesztve. Boldog vagy, hogy a legutbbi krnyezeti rendszerfeltrsednl msflszeresre emelted a felszni pratartalmat… ennek le kell lasstania ellenfeled.
Meg tudod mondani a lny pzsmaszag, hnros bzbl, hogy kszen ll az evsre. A nyszrgsbl az is egyrtelm, hogy felizgatta a szagod.
s a rszed… a rszed, ami idegen s j… vonzdik mindehhez.
Vgl szeretnk a figyelmetekbe ajnlani egy remek honlapot, mely a tall Frontvonal nevet kapta. A honlap kszti igyekszenek elltni minket a jtkvilg legfrissebb hreivel. Kln kiemelend, hogy rendszeres idkznknt feliratozott jtkvidekat (interjk) ksztenek az angol nylevben kevsb jratos olvasknak. Az elrhetsg: http://frontvonal.web4.hu/
ttekints…………………………………………………………….…………………4
Ilyen lesz…………………………………………………………..…….……………...5
Tid az irnyts………………………………………………………………………...6
Ksztsd el sajt fegyvereid…………………………………………………………….6
Trd fel a biztonsgi rendszereket.……………………………………………………..7
Alaktsd a Vilgot!...........................................................................................................8
Genetikai fejleszts…………………………………………………….……………….9
sszefoglals…………………………………………………………………………...9
BIOSHOCK DESIGN MELLKLET…………………………………………...……10
Kezelfellet……………………………………………………………………….….10
A kezelfellet parancsai………………………………………………………….…..11
Ellenfelek……………………………………………………………………...………14
Httrtrtnet………………………………………………………………………….14
Tbbjtkos md…………………………………………………….......……………16
Egyensly…………………………………………………………..…………………16
Mirt az Irrational?........................................................................................................18
Kulcsfontossg szemlyzet……………………………………….………………….18
Sajt………………………………………………………………….…..……………19
Elismers az Irrational-nak……………………………………………...…………….20
2. oldal:
„A legtbb foga kihulott… ell maradt nhny, amiket befed valami kemny, sikamls anyag, lthat svnyos bordkkal… hasonl egy kagyl belsejhez.” - boncolsi jegyzknyv, Isla de Salvacin (dvssg-sziget), 2007. prilis 12.
ttekints
A BioShock az 1999-es v jtknak, a System Shock 2-nek szellemi rkse.
Az Irrational Games, a Shock 2 s a Freedom Force megalkotja bemutatja a teljesen interaktv vilg-szimulcit. Felhasznlva azon elmket, akik a Thief, System Shock 2, s a Freedom Force mgtt llnak, valamint az Unreal Warfare grafikus motort, az Irrational kszen ll jradefinilni a belsnzetes akci RPG-t.
A Bioshock egy modern rmlom a vallsi fanatizmus s fktelen tudomny kzti borzaszt sszefggsrl. A jtkosnak meg kell mrkznie egy veszlyes kultusz maradvnyaival, s azzal a technolgiai s biolgiai horrorral, amit ltrehoztak egy hatalmas komplexumban, egy ltszlag elhagyott sziget homokja alatt.
Mialatt az igazi bels nzetes akci jtkmenett ksztik, a BioShock j nhny kulcsfontossg terleten jt:
- Jtkdesign: a BioShock abszolt irnytst ad a jtkosnak; krnyezetk, sajt fegyvereik, valamint a biolgiai mdostsok megalkotsban. Ezekben csak sajt kpzeletk szabhat gtat.
- Ltvny: az Unreal Warfare grafikus motor mind a ma, s mind a holnap szmtgpeinek erejt is uralja. Ennek a motornak a segtsgvel a BioShock olyan elkpeszt ltvnyt fog nyjtani, amilyet mg nem lthattunk egyetlen belsnzetes akcijtkban sem.
- Fizika: a BioShock a mr bizonytott Karma fizikai motort hasznlja, hogy eddig soha nem ltott trbeli testeket s „rongybaba” effektusokat jelentsen meg.
- Tbbjtkos Md: a BioShock megadja a lehetsget a jtkosoknak, hogy szemtl szemben megkzdjenek egymssal egy "Trtnet Alap Deatmatch"-ben.
- Trtnet: A BioShock stt, bonyolult s knyrtelen trtnett Ken Levine, a Thief, System Shock 2, s Freedom Force rja adja.
A BioShock rettenetes, bonyolult, elkpeszt ltvnnyal br, nyitott lmny, amitl a jtkosok levegrt fognak kapkodni. Ez az els bels nzetes, akci horror-rmlom, amit csakis az Irrational tud elkszteni.
3. oldal:
"Anisette, ha ezt hallod, ne, ismtlem, ne kezdj el keresni. Nem szmt, mit ltsz, vagy mit… hallasz. Nem vagyok tbb a frjed. Nem vagyok tbb Bernardo. Ms lettem… valami teljesen ms." - Bernardo Castille MP3 naplfjlja, Isla de Salvacin, 2007. prilis 9.
Ilyen lesz:
- jradefinilja a bels nzetes lvldket konzolon s PC-n, elmertve a jtkost egy reakciba lp s befolysolhat vilgban.
- A legelkpesztbb ltvnnyal br Unreal-os jtk, amit valaha ksztettek.
- Pldtlan fizikt nyjt a Karma fizikai motornak ksznheten.
- Megalapozza egy j franchise szletst, amiben tv-s s filmes potencilok lesznek (az Irrational legfrissebb jtkt, a The Lost-ot pp most adtk el jtkfilmknt a BBC-nek)/The Lost: az IG els Playstation2 projektje, egy pincrnrl, aki alkut kt az rdggel, hogy visszahozza lnyt a hallbl -Mastigias/.
- Tiszta s vilgos kezelfelletet nyjt.
- Elmesl egy rszleteiben is kidolgozott rmiszt trtnetet.
- A frszt hozza az emberekre.
4. oldal:
"Istentiszteletnk volt a parton ma reggel, s a legfurcsbb dolog trtnt meg. A Kyrie neklse kzben az llatok el kezdtk partra vetni magukat a csoportunk kzelben, s a homokban tekergzve prbltak elrni minket. Elias Testvr nem hagyta, hogy abbahagyjuk az neklst, nem szmtva, mik cssznak ki a vzbl, hogy tallkozzanak velnk." - Timothy Testvr MP3 naplfjlja, Isla de Salvacin, 2007. mrcius 19.
Tid az irnyts
A jtkos Carlos Cuello, egy volt programoz szerept lti magra, akinek feladata, hogy egy tvoli szigeten beszivrogjon a vallsi kultuszba, s „megmentse” a gazdag rksnt a kultistk karmai kzl. A szigeten azonban rjssz, hogy semmi sem az, aminek ltszik.
A BioShock egy eddig soha nem ltott karakter-testreszabst s interakcit mutat be a jtk menete alatt. A testreszabhatsg hrom klnbz mdban lehetsges – Fegyverek, Krnyezet manipullsa s Genetikai mdostsok.
A jtkosoknak sajt tallkonysgukat kell hasznlniuk, hogy kigondoljk s megptsk sajt fegyvereiket, alaktsk krnyezetket, st, mutljk sejtszerkezetket!
Ksztsd el sajt fegyvereid
A legtbb bels nzetes lvldben a jtkos biztosra veheti az alapvet modern s sci-fi fegyverek sort, gymint pisztoly, shotgun, sorozatlv, s mesterlvsz puska. Ezekben a jtkokban 8-10 fegyvert tallsz az egsz jtkmenet alatt, s amit ltsz, csak azt kaphatod meg. A BioShock-ban viszont fegyvereidnek csak a kpzeleted szabhat hatrt!
A BioShock egy olyan kidolgozott fegyver-rendszerrel rendelkezik, ami ismeretlen minden eddigi lvldemfajban ltotthoz kpest. Az Irrational telitallatbl, a Freedom Force-bl, a „superpower creation tool”-bl mertettek ihletet, hogy a jtkosok olyan fegyvert csinljanak maguknak, amilyet csak akarnak, a tulajdonsgok s alkatrszek belltsval. Pldul, a jtkos egy kszlet puskagoly-kilvvel kezd. A kultusz ltestmnyben lev fantasztikus technolgia segtsgvel a jtkos hozz adhat darabokat, pl. meghosszabbtott puskacsvet, s nagytveget, gy ltrehozva egy mesterlvsz puskt.
A jtkosok mdosthatjk fegyvereiket, hogy felksztve legyenek az aktulis szitucira. Problmd addott a kemny-pnclzat rk-mutnssal? Mdostsd az alap shotgunodat, hogy savval tlttt tltnyt ljn ki a srttel egytt. Mg mindig nincs elg meggyzereje a shotgunodnak? Adj mg nhny puskacsvet hozz, hogy legyen egy dupla-duplacsv szrnyeteged.
A „Vanlia” tpus fegyvereket (pl. puskagolylv, raktaindt llvny, vegyi vett, stb.), amik elszrva tallhatk a szigeten, mg ersebb, talaktott verzikk lehet formzni (pl. teljesen automatikus, savas tskkkel burkolt tmadpuska, stb.). Ezek a feljavtsok tbb nzpontbl is jobb teszik a fegyvert, de minl jobban feljavtott egy fegyver, annl bizonytalanabb is lehet. A jtkosok befolysolhatjk fegyverk:
- tzelsi sebessgt
- pontossgt
- ltvolsgt
- a visszargs mrtkt (5. oldal)
- felhasznlhat lszer-tpusait
- tltnytrnak mrett
- jratltsnek idejt
- megbzhatsgt - hnyszor sljn be a fegyver
Noha ezek a mdostsok nem lesznek olcsk sem. A jtkosoknak blcsen kell majd felhasznlniuk a rendelkezskre ll kszleteket, hogy minl vlasztkosabb legyen fegyverknlatuk. Ezek a fegyver-mdostsok a jtkbeli ltvny brzolst is befolysoljk majd, gy olyan fegyvereket lthatunk, amiket eddig mg soha, a bels nzetes lvldkben.
Fegyver pldk:
- Triplacsv, teljesen automata shotgun
- Mgneses erej, csendes rail gun /olyan fegyver, melyben a lvedket nem a tgul gz gyorstja fel, hanem az elektromgnesessg - Mastigias/
- mgneses mezvel rendelkez grntok (a grnt robbansa erteljes mgneses mezt hoz ltre, ami berntja hatkrbe a robotokat. Mg a lvedkek rpplyjt is kpes megvltoztatni!)
- lzerclzs mesterlvsz puska… ami savborts tltnyeket l ki!
- gmbvillm pisztoly
Trd fel a biztonsgi rendszereket
Ahogyan a System Shock 2-ben, gy a BioShock-ban is kihvst fog jelenteni a sziget kifinomult biztonsgi rendszere. A jtkosoknak dolga lesz kamerkkal, amik riasztt szlaltatnak meg, ll lvegtornyokkal, biztonsgi robotokkal, s rendszeres biztonsgi ellenrzsekkel.
A jtkosok viszont nem vdtelenek ezek ellen a rendszerek ellen. Vltozatos mdokon kezelhetik a helyzetet, belertve a rendszerek kzvetlen megtmadst, vagy csndes lekapcsolst egy idre. Sajt cljaikra is ignybe vehetik ket, pldul a jtkosok hozzfrhetnek a biztonsgi terminlokhoz, s feltrhetik azokat. Ha bejutottak a rendszerbe, tbb mindent tehetnek:
- lekapcsolhatjk a kamers biztonsgi rendszert
- lekapcsolhatjk (vagy tllthatjk) a lvegtornyokat
- tves riasztsokat llthatnak be az ellensg figyelmnek elterelse rdekben
- ignybe vehetik, s tvolrl irnythatjk a biztonsgi robotokat s erteljes fegyverarzenljukat! A jtkosok elvesztik a karakterk irnytst, de megkapjk a robot bels nzett, s kzvetlenl irnythatjk. De lgy vatos, a karaktered vdtelen, amg a robotot irnytod.
6. oldal:
"Frank nem szereti, amikor dolgokat mozgatok az elmmmel, de e mellett Frank sosem segtett sokat a hz krl. Szval azt mondtam Frank-nek, ha el kezded mozgatni a dolgokat a kezeddel, n nem fogom az elmmmel.” - Alberta Bennett MP3 naplfjlja, Isla de Salvacin, 2006. december 8.
Alaktsd a Vilgot!
System Shock 2-ben az Irrational lehetv tette, hogy egy kis mrtkben manipulld a krnyezeted. A legtbb jtkban az elemek, gymint a kd s megvilgts szigoran csak rzkelhet.k A BioShock-ban, az Irrational a befolysolst j szintre emeli. A jtkosok nem csak a fent emltett mdostsokra lesznek kpesek, hanem magt a krnyezet viselkedst is bellthatjk! A kd srbb vlik, ahogy a pratartalom magasabb lesz, a forr pra eltorztja a jtkos ltst, stb. A misztikus komplexumban elszrt specilis terminlok feltrsvel a jtkosok kpesek lesznek hozzfrhetsget szerezni a krnyezet irnytshoz. Ezt az irnytst felhasznlva kpesek lesznek megvltoztatni a jtk tereinek termszett. Kpzeljtek el:
- Oxignszint nvelse/cskkentse - az oxign nvelsvel a robbananyagok nagyobbat robbannak, s mg tbb krt okoznak.
- Padl magnetizlsa - a robotok mg lassabban mozognak, s a fmlvedkeket vonzza a padl. A grntok gy nehzkes bombkk vlnak.
- Leveg ionizlsa - az elektromos fegyverek ltvolsgt s pusztt hatst nveli.
- Gravitcis mez manipulcija - megnveli, vagy lecskkenti a gravitcit a terleten. Az alacsony gravitci lehetsget ad a jtkosoknak, hogy magasabbra ugorjanak, s hogy a lvedkek messzebbre repljenek. A megnvelt gravitci pedig lelasstja az ellenfeleket, de a jtkost is.
- Padlba elektromossg vezetse - elektromos kislsek a padlban, viszont ez szmodra is veszlyes terlet.
- Szoba elrasztsa - nhny ellenfl megfullad, de a vzi mutnsoknak nmi elnyt ad.
- Hmrsklet vltoztatsa - a szoba hmrskletnek emelse lthatatlann teszi a jtkosokat a hkamerk letapogatsa eltt, de a hidegvr ellenfeleknek sebessg-lkst ad. Cskkentve a leveg hmrsklett, a hideg-vr ellenfelek sokkal lassabban mozognak.
7. oldal:
"Mi egy ember fokmrje? A kezek s lbak? A szemek s flek? Vagy a Szentllek, ami mozgatja azokat? Ha a test elveszik, de a llek megmenekl, az nem gyzelem-e?” - A karmester vknyve, 5. fejezet 11. vers
Genetikai fejleszts
A kultusz bizarr biogenetikus manipulcijt hasznlva a jtkos mdosthatja testt a tlls rdekben, felldozva embersgt, hogy nmagt a tkletes harci gpezett alaktsa t. A gyr terletn tallhat biotechnikai gpeket hasznlva a jtkos hozzfrhet a klnbz gntpusokhoz, s egyestheti ket emberi formjval. Ez lehetv teszi a jtkosnak, hogy klnbz vzi s ktlt lnyek kpessgeivel vrtezze fel magt.
Pldul lehet, hogy felfedezi a „Hydrozoan” gntpust (medza). Ezzel a gntpussal kocsonys lehet a bre, megmrgezheti az ellenfeleket egy rintssel s kzel lthatatlann vlhat az rnykban!
Nhny msik gntpus:
- rkfle: kemny pncl, karmols alap msodtmads, stb.
- elektromos angolna: visszhangos-elektromos rzkels, elektromos tmadsok, stb.
- s mg sok ms!
Ahogy halad a jtk, a jtkosok klnbz genetikai sorozatokat tallnak. Ha sikerl ezeket dekdolni, akkor kpesek lesznek nmagukat mutlni klnbz gntpusokba. Mindegyik gntpusnak klnbz elnyei s htrnyai vannak, s klnbz dolgokra alkalmasak az adott szitucikban. Az egyedi gntpusokat egyedi mdon lehet fejleszteni (pl. a medza gntpust feljavtva mg ttetszbb teheted brd, gy kevsb leszel lthat az ellensgek s biztonsgi rendszerek szmra. Kivve persze, ha az elbb emltett ellensg egy robot, ami az infravrs tartomnyban rzkel…)
sszefoglals
A belsnzetes akcijtkok piaca - PC-n, s fleg konzolon - ersebb mint valaha. A verseny azon mlik, hogy ki alkotja meg a kvetkez Halo-t vagy Half-life-ot. Az Irrational csapata egyedi tehetsget mutatott a belsnzetes piac jtsban a Thief-fel s a System Shock 2-vel. A BioShock lesz ezen jtkok gretnek megvalsulsa.